Followers

14 December 2012

Aku Ini Tulang Rusuk Kiri Siapa?




Ketika aku remaja
Sesaat selepas mendengar kisah Adam dan Hawa
Terbit satu pertanyaan dalam diri ku
Aku ini tulang rusuk kiri siapa?

Bagaimana rupanya,
Tinggi atau rendah,
Kurus atau gempal,
Cerah atau gelap,
Tampan atau jelek.

Puas aku membayangkan,
Impikan jejaka rupawan,
Persis seorang pahlawan.

Ketika aku menganjak dewasa
Dikala sedang menuntut di menara
Timbul semula persoalan itu,
Aku ini tulang rusuk kiri siapa?

Bagaimana hartanya,
Motor atau kereta,
3310 atau Iphone,
Selipar atau Adidas,
Miskin atau kaya,
Puas aku mencari
Impikan lelaki hartawan
Persis seorang jutawan.

Ketika aku akhirnya dewasa
Dikala sedang berusaha berkerja
Bertanyaku sekian kali,
Aku ini tulang rusuk kiri siapa?

Bagaimana akhlaknya,
Malas atau rajin,
Baran atau sabar,
Dungu atau pintar,
Jahat atau baik,
Puas aku berdoa
Impikan lelaki budiman,
Persis seorang beriman.

Ku tanya lagi pada diri,
Aku ingin jadi tulang rusuk kiri siapa,

Pentingkah rupa?
Cukuplah yang sedap di mata,
Pentingkah harta?
Cukuplah yang mampu menyara,
Pentingkah iman?
Terdiam aku seketika.

Kerana diriku melihat diri sendri,
bagai tak layak untuk disunting oleh pencinta Ilahi,
Diriku lemah sekali,
Penuh dosa dan layak dicaci,
Bagaimana kalu pemilik tulang rusuk ini ketahui,
Bertapa hinanya si rusuk kiri
Pasti dia menyesal sekali

Lalu ku tanamkan azam,
Tuhan masih memberiku peluang
Akan ku berusaha membaiki diri,
Bagi melayakkan diri pada yang terbaik.
Semoga pemilik tulang rusuk kiri,
Akan bahagia bersamaku di dunia dan di akhirat nanti.


Semoga saya adalah tulang rusuk kiri awk dan Insya Allah, hanya saya seorg :)


07 December 2012

Percubaan pertama

Percubaan pertama mengupdate bloq guna hp.. hehehe.. meh kita layan madah indah utk malam ini..

Bila dah bosan, ni lah hasilnya :)

 Macam menakutkan jek tengok tajuk kat atas tuh (Macam takde kene mengenakan) sebenarnya ngah risau ni. persediaan tawen pungpang nih.. Hahaha.. smpat ke.. kalau di fikir-fikirkan, banyak lagi yang xsetel. Takpe, rileks, insya Allah, semuanya di permudahkan. Pekara baik, mesti dipermudahkan dan ade jugak halangan yang rintangan. Ya Allah, permudahakanlah urusan kami utk menjadi pasangan yang halal semata-mata keranaMU. Amin..

Dalam diam-diam, tak sangka dah 2 tahun 7 bulan 1 minggu dan 2 hari kami berkenalan. Haha, mengimbau kenangan, cinta di muka buku. Saya yang mengorat dia, ye, mengaku. Padahal masa tu masing-masing da ade bf/gf. Tapi kalau nak kawan-kawan tak salah kan. Kawan jek. Tak lebih dari tu :P ( Dalam hati, poypoy jek) Sepanjang pekenalan kami, kami berkongsi minat yang sama. Dia minat kereta, saya pun sama, kami sama-sama kaki wayang. Bkn setakat kaki, seluruh badan. Pantang ada cerita baru kat wayang, laju je nak gi tgk. Tapi jodoh kami berkawan tak panjang pun.. Last-last dah taknak kawan.. Uwekk,,, xnak kawan :p

Setelah lama tak kawan, masing-masing bawa haluan sendiri, sy pun mencari-cari bf baru la, nak kawin kan.. ade kenal dgn someone, tp malangnya, tak lama. Bye bye la kat dia. Tapi, akhir bln 3, dia ni nak kawan balik dgn kita. Jadi bermula la saat kami berkenalan semula, mengenal hati dan budi. Tapi dia ni perasaan kacak sgt, smpai banyak pilihan, Bak kata kawan baik dia, abg olie, dia ade pilihan dari A -Z. Isk isk, xtaw nak pilih yang mna. Ramai tu.. Korang Ada? Kompem la xde. Hanya org-org yang kacak jek, mampu buat cm ni.. HAhHAHAH.. gelak jahat :p kami kenal balik da 1 thn 8 bulan 2 minggu 1 hari. HIKHIK

Lepas dah kenal-kenal, raya tahun 2011, dia bawa saya jumpe family dia. Saya pun sama. First time ni, memang nebes tahap melampaula, takut kene reject dan di reject. Tapi, bkn nak puji la, mmg agak gentelman la, dia menyatakan hasrat hatinya pada ayahku pada pertemuan kali pertama. Wahhh!! sweet child of mine.. Tahniah yek.. Akhirnya, bila di luluskan oleh kementerian Rumah tangga cheras dan selayang, akhirnya sy bergelar tunang dia. dan sekarang masih bergelar tunang. Da 7 bln, 1 minggu dan 2 hari je.. Ade 160+++ to go nih.. GO Go Go GO !! Tapi dalam jadi tunang ni, huh jgn cakapla, jadi tunang kepada Mohamad Hafiz Esa ni betul-betul menguji kekuatan mental dan fizikal. dah jd mental pun ye gak.. HAHAHA..

Lagi 5 bln, 3 minggu dan 3 hari lagi nak bergelar isteri yang sah, yang kau kucup dahinya, yang kau peluk dirinya, yang kau sygi dia. Wahhh!! gelojoh i taw.. Insya Allah. Banyak lagi dugaan dan rintangan yang perlu di lalui ni. Doakan dipermudahkan segalanya. Banyak lagi benda xsetel ni. Nak kene setelkan cepat, sementara stok masih ada.. Kelas kau JAH !!


As Per Today (07/12/12)

Jadi, jom lah layan lagu ni.. Tibe-tibe jek kan.. HAHAHAHA.. ni ngah sengal kat opis. Lepak jap mengbeloqkan diri.. (Nagis sasterawan negara baca pekataan ni).

Buat sang kenari silver + Hitam yang bakal sarung muke baru, i lebiyu ketat-ketat la. Tanpamu, aku lemah, tanpamu, aku rindu, tanpamu, aku lapar, tanpamu, aku hilang semangat, tanpamu, aku cari org lain ( hehehehe, gurau je apiz, tak de org boleh replace tempat u, di hati jiwa, jantung, buah pinggan, dan sebagainya utk i, u know me better or butter, rite) HAHAHAHA...




NOAH – Tak Lagi Sama

Cerita ini tak lagi sama
Meski hatimu selalu di sini
Mengertilah bahwa ku tak berubah
Lihat aku dari sisi yang lain

Bersandar padaku, rasakan hatiku
Bersandar padaku

Dan diriku bukanlah aku tanpa kamu tuk memelukku
Kau melengkapiku, kau sempurnakan aku

Waktu yang telah kita lalui
Buatmu jadi lebih berarti

Luluhkan kerasnya dinding hati
Engkaulah satu yang aku cari

Bersandar padaku, rasakan hatiku
Bersandar padaku ooh

Dan diriku bukanlah aku tanpa kamu tuk memelukku
Kau melengkapiku, kau sempurnakan aku
Dan diriku bukanlah aku tanpa kamu menemaniku
Kau menenangkanku, kau melegakan aku

Dan diriku bukanlah aku tanpa kamu tuk memelukku
Kau melengkapiku, kau sempurnakan aku
Dan diriku bukanlah aku tanpa kamu menemaniku
Kau menenangkanku, kau melegakan aku 



Lagu ni saya tuju khas utk awk yek :)


29 November 2012

- Berubah -


Ye, betul, manusia boleh berubah. Berubah kerana manusia lain, masa, waktu dan keadaan. Disebabkan itu, manusia boleh lupa diri, lupa budi, lupa segala pengorbanan yang telah org lain lakukan demi kebahagiaan orang lain.

Itulah yang jadi pada keadaan sekarang, kerana manusia lain, ada insan lain yang teraniaya. Bukan nak buka aib orang, tapi kita sekadar manusia, yang tak pernah lari dari kesalahan dan kesilapan. kita patut bersyukur bila ada org lain yang sudi menasihati dan menegur kita. mengingatkan apa yang kita pernah terlupa, apa yang pernah kita lakukan. 

Kita perlu ingat, sebenarnya ORG yg mnegur kita adalah dari Allah. Peringatan tu dari Allah. Cuma cara Allah tegur kita mlalui pantaraan manusia. Kita bukan sesiapa tuk dpt wahyu terus dari Allah. Jadi, Allah bagi teguran itu mlalui mereka yg menegur kita.Allah bg kkuatan kpd mrk utk mnegur kita. Terima kasih walaupun adakalanya hati terasa pedih. Igtlah HIDAYAH itu milik Allah, kita manusia hanya menjadi perantara sahaja.

Memang perit, pedih melalui situasi ape yang saya tengah hadapi. Pengorbanan yang telah dilakukan, dilupekan dalam sekelip mata. Insan yang banyak membantu semasa senang, boleh di lupakan. Saya sangat kesal. Bukan itu sahaja, malah menuduh kita yang kita tidak matang, 'mulut jahat', tak respek orang. Apakah istilah respek pada pandangan anda? adakah saya bergitu terlalu kurang ajar? atau anda xlayak di respek? saya masih menghormati anda, tapi anda buat saya hilang sabar. Anda sangat tidak matang. Lari dari masalah, tak dapat terima kenyataan dan hakikat. Tolonglah, fikirlah apa yang telah anda lakukan pada orang lain.

Malah anda telah membuka aib sendiri. Mungkin anda yang tidak sedar. Kesilapan anda ialah, tidak merasa diri itu salah, dan anda hanya fikirkan, anda saja yang betul, walaupun anda telah menyiksa jiwa org lain. Orang tuamu. Sesekali buang ego da fikirkan, kenapa semua ini terjadi. Kenapa dia sakit? kenapa dia taknakbalik rumah suaminya? Fikirlah. Malah anda telah memburukan orang lain. dan buat semua org memandang serong pada kami. SEMUA ITU TERJADI KERANA ANDA YAKIN ANDA TAK SALAH DAN ANDA BERADA DI PIHAKYANG BETUL!!..

Jadi, apa jua pendapat, nasihat dan teguran org lain, mmg tidak anda terima. Seolah rasakan diri kami tak layak mengeur anda. Teruskan berasa demikian, sekurang-kurangnya sy telah berusaha memulihkan keadaan, dan sy seorang yang matang, menghadapi masalah. Segala masalah hidup ini, mematangkan sy. Dan saya seolah tidak lagi mengenali anda KERANA ANDA YANG SY KENAL SUNGGUH RASIONAL DAN BERILMU. tapi anda yang sy kenal sekarang, ........ tak dapat di luahkan dgn kata-kata. Takut ia menjadi satu penghinaan. 

Selamat berfikir dan beramal. dan terima kasih kerana telah membuang saya dari hidup anda. Tapi ingatlah, darah yang mengalir dalam badan anda itu, adalah darah yang sama mengalir dalam diri saya. Kerana kita datang darah daging yang sama.

Buat semua yang memandang serong pada kami, terima kasih kerana anda turut tidak matang. Masalah ini tidak ada mengena dgn anda, untuk alasan apa kami dipandang serong? Jangan dengar cerita sebelah pihak sahaja, dengar kedua-dua belah pihak, sebelum anda menjatuhkan hukuman. dan sekali lagi, terima kasih kerana mematangkan kami.

Nota kaki : cerita tidak ada kene mengena dengan yang hidup atau yang telah tiada. Sekadar meluahkan isi hati yang telah lama di pendam dan yang diperolehi dari mimpi semasa tidur.



26 November 2012

- JOM KITA LIKE -

 
 Baru-baru ni terpandang satu contest di facebook. Teruja nak join. Ni lah contestnya :



Tanpa melengahkan masa ( tapi agak lengah gak, mencari gambar yang sesuai), saya terus upload gambar. Jadi ini lah hasilnya, just klik link kat bawah ni, dia akan pergi direct ke page tu. Just follow the instruction taw : 





Jom lah support kami. Like anda amatla di hargai.

Terima kasih u olsss :)


23 November 2012

- Hingga Akhir Nanti -

Awak,
Kita berkenalan secara tidak sengaja,
adalah perancangan Allah.

Kita berkawan begitu lama bertahan,
persahabatan kita pun,
Allah yang rancang.

Kita dikurniakan rasa suka,
antara satu sama lain pun,
Allah yang beri..

Kita masih bersama,
Walau banyak dugaan menimpa,
Allah yang aturkan..

Kita dikurniakan,
Kesedaran dan keinsafan juga,
Kerana Allah sayang pada kita..

Kita berjauhan,
Untuk mencapai redha-Nya juga,
Dia yang rancang..

Kita berdoa,
Untuk kebahagiaan masing-masing juga,
Allah yang detikkan dalam hati kita..

Dan ketahuilah,
Sama ada hubungan kita akan bekekalan hingga ke syurga,
atau, 
terputus di tengah jalan juga,
Allah yang akan tetapkan..

Andai kamu, MOHAMAD HAFIZ BIN ESA,
Jodoh yang telah ditetapkan,
Allah di Luh Mahfuz untuk saya..

InsyaAllah,
Kita akan bertemu juga,
Walau dipisahkan dengan jarak dan masa..

Subhanallah aku mencintainya

Subhanallah aku menyayanginya
Dari ufuk timur hingga ke barat
Selalu dihatiku

Ya Allah,
Jagakan dia untukku,
Peliharalah imannya,
tabahkan hatinya,
dan..
Bahagiakannya selalu..

Amin Ya Rabbal..

Dariku untukmu,
-Ida-





Luahan hati, Menghurai kata

Kehadapan hati,
Aku tahu kau selalu di sakiti, di lukai,
tapi kau terus tabah melalui hidup,
kau terus kuat mengharungi onar dan ranjau hidup,
kadang-kadang,
aku ingin menjadi kuat sepertimu, ingin terus tabah bersamamu..

Wahai Hati,
Dugaan menjadi tunangan org sangat maha dasyat,
Dugaan menjadi tunangan org sangat maha hebat,
Dugaan menjadi tunangan org sangat maha menguji,
Dugaan menjadi tunangan org sangat maha menduga,
Betapa kuatnya dugaan yang Allah beikan untuk menguji,
kekuatan, kesetiaan, dua hati, yang bakal di satukan,
yang bakal bersama, semata-mata kerana Allah.

Wahai Hati,
Kadangkala aku rimas,
Kadangkala aku penat,
Kadangkala aku kecewa,
Kadangkala aku putus asa,
Untuk meneruskan hubungan,
Untuk meneruskan ikatan,
Kerana aku tidak kuat,
untuk mengharungi,
Untuk meneruskan,
Kerana aku tidak sekuatmu, wahai hatiku..

Dia buatku rasa di uji,
Dia buatku rasa teruji,
Dia buatku rasa tercabar,
Kerana tahap kesabaranku ada hadnya.

Aku akui,
Tanpa dia, aku sunyi,
Tanpa dia, aku sepi,
Tanpa dia, aku merasa kehilangan,

Tetapi,
Kadangkala aku perlu melepaskannya,
Membiarkan dia, hidup tanpaku,
Kerana ku tahu, mungkin dia lebih bahagia tanpaku,
Hidupnya lebih tenang, tanpa kehadiranku.

Ya Allah,
Andai dirinya tercipta untukku,
Satukanlah hati kami,
Murahkanlah rezeki kami,
Jauhkan kami dari segala pekara yang boleh mengubah hati dan cinta kami,
Satukan kami atas nama cinta Mu, YA ALLAH..

Buatmu, wahai hatiku,
Teruskan dengan ketabahan mu,
Teruskan kuat, demiku,
Teruslah, bersamaku
Kerana, hanya mu yang menguatkan diriku, semangatku..



Nota kaki : Wahai semua yang membaca, terbaca luahan ini, Doakan kebahagiaan kami, doakan, agar cinta kami kekal hingga akhir hayat, hingga syurga :)



08 October 2012

- Dari ku untuk Mu -

bismillah

Dah lama rasanya tak menulis dan mengupdate blog. Biasalah, sibuk bergaduh, pastu baik, pastu bergaduh, pastu baik, pastu kecik hati, pastu kecewa, pastu nagis, pastu rasa menyesal, pastu rasa nak cari lain, pastu baik balik, pastu bunga-bunga cinta balik. Hehehehe.. tu jela yang di lalui lepas 6 bln menjadi pasangan bertunang.. Dugaan menimpa-nimpa. Alhamdulilah, tu yang mematangkan kami. Hari ni plak, ade rasa nak menjiwang pulak, jd.. ni khas untuk awk..

P/s : Lagu This i Promise You, dia bg kat sy.. Promise lah sgt ek.. Suke uat sy sakit hati lg ade ler.. Tengkiu ye awk.. :)


video






28 September 2012

- Andai Lelaki tahu..-




Andai lelaki tahu..Apabila seorang perempuan jatuh cinta,lelaki itu tidak semestinya punya segalanya tetapi lelaki itu adalah segalanya di hatinya.

Andai lelaki tahu..Apabila seorang perempuan itu mengalirkan air mata, itu bukan bermakna dia lemah, tetapi dia sedang mencari kekuatan untuk terus tabah menyintai lelaki itu.

Andai lelaki tahu..Apabila seorang perempuan marah, memang dia tidak mampu mengawal perasaannya tapi percayalah, itulah maknanya dia sangat mengambil berat dan menyayangi lelaki itu. Lihat saja pasangan yang baru bercinta, mereka jarang bergaduh. Tetapi percayalah semakin bertambah sayang mereka pada seseorang, semakin pula banyak pertelingkahan yang berlaku.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan bercakap banyak, dia tidak pernah bermaksud untuk membuat anda rimas, tapi dia mahu lelaki mengenalinya dengan lebih dekat.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan berkata dia mahu anda berubah, itu bukan bermakna dia tidak mahu menerima anda seadanya, tetapi dia mahu menjadikan anda lebih baik, bukan untuk dirinya, tetapi untuk masa depan anda.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan cemburu dan tidak percayakan anda, bukan bermakna dia tidak sayang..tetapi dia terlalu sayangkan anda dan masih mengangap anda anak kecil yang masih memerlukan sepenuh perhatian. Kadang2 dia terlalu risau sekiranya terlalu percaya, anda akan mengkhianati kepercayaan yang diberi. Naluri keibuannya sangat kuat. Dia hanya mahukan yang terbaik untuk anda.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan merajuk, jangan kata dia mengada-ngada. Dia bukannya mahu dipujuk dengan wang ringgit atau hadiah sedozen, tetapi cukup dengan perhatian yang boleh buat perempuan rasa dihargai.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan jarang mengatakan ‘i love u’, itu tidak bermaksud dia tidak menyintai tetapi dia mahu lelaki itu merasai sendiri cintanya, bukan hanya hadir dari kata-kata tetapi juga melalui bahasa tubuhnya.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan kata dia rindu sama kamu, dia benar-benar maksudkannya. Apabila berjauhan, bayanganmu akan sentiasa bermain di mata.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan kata lelaki lain itu lebih baik dari kamu, jangan percaya kata-katanya kerana dia hanya mahu menguji kamu. Dia mahu melihat sejauh mana kamu sanggup menjadi yang terbaik di matanya. Walaupun sebenarnya memang kamulah yang terbaik di hatinya. Selagi dia dengan kamu, percayalah, walaupun perempuan menganggap masih ramai lagi yang lebih baik di matanya tetapi di hatinya, kamu tetap yang terbaik.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan menjadi degil, dia bukan bermaksud untuk menjadi degil tapi dia mahu melihat sejauh mana lelaki itu mampu bersabar dengan kerenahnya. Percayalah, hati perempuan itu sangat lembut. Andai kena caranya, jangan terkejut kalau akhirnya dia menukar fikirannya dalam masa sesaat.

Andai lelaki tahu..Apabila perempuan berkata, “tolong tinggalkan saya!”, dia tidak bermaksud menyuruh anda pergi selamanya. Dia hanya mahu menenangkan fikirannya sebentar saja. Apabila dia kembali tenang, percayalah dia akan mencari anda semula. Itu tandanya dia benar-benar menyintai anda. Perempuan sukar untuk mengawal perasaan. Dia terlalu emosional. Tapi dialah yang paling menyayangi anda dan sangat sensitif dengan perubahan pada diri anda.

Andai lelaki tahu..Sememangnya Allah menciptakan lelaki dan perempuan itu dengan perbezaan yang tersendiri. Tetapi sekiranya mereka saling memahami, mereka akan saling melengkapi dan menyempurnakan . Perempuan itu diciptakan oleh Allah indah sekali. Di sebalik air matanya, tersimpan seribu satu kekuatan yang bakal menjadikan seorang lelaki itu merasa selamat bersamanya. Biarpun zahirnya perempuan itu tampak lemah tapi dia punya kekuatan tersendiri yang bisa menggoncang dunia dan mungkin bisa pula membuat lelaki menjadi lemah kerananya. Jadi hargailah kehadiran seorang perempuan dalam hidup anda kerana dia didatangkan bukan dengan kelemahan sahaja tetapi dia juga ada kekuatan untuk menyongkong anda dan membuatkan hidup anda lebih sempurna. Dialah yang bakal menjadi perempuan bekerjaya, isteri juga ibu yang terbaik untuk anak2 anda.


21 September 2012

- Luahan Hati, Penawar Luka -





"Jika seseorang mencuri hati pasangan kita, tidak ada dendam yang lebih baik daripada kita membiarkan dia menjaga pasangan kita, kerana sekiranya pasangan kita seorang yang setia & benar mencintai kita tidak mudah dicuri hatinya melainkan dia sendiri yang mahukannya"

20 September 2012

- Dugaan Orang Bertunang -

bismillah

Kerap benar kita mendengar cerita mengenai dugaan bertunangkan?  Benarkah bila bertunang banyak dugaan.. Rasanya ya.. hehe bukan apa sejak nak bertunang ni emosi lain sikit, apa lagi bagi perempuan.

Dari pembacaan saya antara penyebab banyak dugaan ni, sebab syaitan ingin merosakkan pertunangan kita, supaya kita tidak mendekati jalan ibadah kepada Allah. Oleh itu, syaitan sering menghasut dan mengoda agar hubungan itu rosak dan putus.

Antara lain dugaan yang akan berlaku dalam bertunang :

1.       Emosi diri yang tidak terkawal. Perkara yang kecik akan menjadi besar, sehingga pergaduhan terjadi.

2.       Gangguan dari pihak ke-3. Jika sebelum bertunang, tiada siapa yang mendekati anda atau pasangan anda, namun bila da bertunang ni, tiba2 anda menjadi perhatian.

3.       Masalah berkaitan kewangan. Anda dan pasangan asyik2 tidak dapat menyimpan duit. Duit ntah dibelanja ke mana.

4.       Pengurusan hal perkahwinan juga boleh menimbulkan masalah. Anda ingin begini, tunang anda plak inginkan begitu. kan itu memeningkan kepala.

5.       Tiba2 anda seperti tidak bersedia ingin berumah tangga. Perasaan ragu2 timbul setelah anda bertunang.

6.       Jika dulu tunang anda seorang yang tidak kuat merajuk, tiba2 dia ckit2 pun nak terasa. dan anda plak malas nak layan karenah.. ah boleh x keruan jadinya hubungan anda berdua.

7.       Godaan nafsu sendiri. Dah bertunang bukan maksud dah dibolehkan melakukan benda yang bukan2.

Bagaimana mengelakkan dugaan bertunang menjadi lebih teruk?

1.       Pertama sekali, berdoalah kepada Allah semoga anda dan pasangan terpelihara dari godaan syaitan, berlindunglah kepada Allah.

2.       Bersikap tolenrasi, bawa berbincang, jangan melepaskan amarah tak tentu pasal.

3.       Cuba bersikap mengalah, pujuk pasangan anda. Bersabar sentiasa.

4.       Setialah kepada tunang anda. Jika anda tiba2 diganggu oleh orang ke3, ingat pahit manis hubungan anda berdua. Ingat saat manis anda berdua.

5.       Merancang perbelanjaan dengan lebih teratur dan sistematik.

6.       Jika anda dan dia bersedia dari segi kewangan, maka percepatkanlah pernikahan anda.

7.       Siapkan mental dan fizikal anda. sentiasa berfikiran positif. Jika salah sorang dari anda terjatuh, bimbinglah dia agar hubungan anda akan dapat dipertahankan.

Akhir kata, dugaan bertunang akan dirasai, cuma berbeza kecil atau besarnya dugaan tersebut. Kita harus pandai2 mengawal keadaan. Sebelah kaki da melangkah, tinggal sebelah lagi untuk memasuki alam perkahwinan. Maka, pertahankan dan bersabarlah atas dugaan yang diberikan.








13 July 2012

- Bila nak pujuk -

سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Masa tengah kemas-kemas document dalam komputer ni, tibe-tibe terjumpe satu surat lama, dalam file word kat office. Idea ni terluah, bila sy dah tak tahu cara macam mna nak pujuk en.pakwe ni. Masa ni pakwe makwe lagi, tak bertunang lg. Punya lah cari idea, macam manalah nak ajak en.pakwe ni tengok "OMBAK RINDU", sebab memang tahu en.pakwe ni tak layan cerita melayu kat wayang. pikir punya pikir, sy dapat idea yg gila jugak lah bagi sy, sy siapkan satu surat rasmi kat dia. Masa ni dia ade kursus kat ILSAS, Bangi. Ni lah hasilnya..

Zahidah Binti Shaharom



Selangor                                                                                                             2 Disember  2011

Mohamad Hafiz Bin esa
Jemaah Of JDM (JOJ)


43000, Kajang, Selangor

TUAN,
Jemputan dan memohon untuk menemani menonton tayangan Ombak Rindu
Merujuk pekara di atas, saya, Zahidah Binti Shaharom, ingin menjemput dan memujuk tuan untuk menemani saya menonton tayangan ombak rindu di pawagam yang berhampiran.
1.       Ini disebabkan, saya tidak mempunyai teman lain selain tuan. Dengar-dengar, cerita tu amat ‘best’ dan mungkin ia boleh menjadi pengajaran dan pembelajaran buat kita bagi mengharmonikan lagi hubungan. Selain itu, kita juga dapat mengeratkan silatul Rahim supaya ia lebih bahagia.
2.       Berikut adalah synopsis filem berkenaan :

Filem Ombak Rindu hasil karya novelis Fauziah Ashaari, Izzah, gadis yatim piatu yang kematian ibu dan ayah akibat kemalangan jalan raya. Justeru itu, ayah saudaranya, Taha, mengambil tugas memelihara Izzah. Isteri Taha cukup tidak senang dengan kehadiran Izzah dan menuduh Izzah membawa bala dalam keluarga mereka.

Pada masa sama, Pak Cik Taha banyak berhutang. Disebabkan kesempitan wang dia sanggup menjual Izzah kepada seorang tauke kelab malam. Izzah terpaksa mengikut kehendak ayah saudaranya walaupun hatinya meronta.

Di situlah dia berkenalan dengan seorang pelanggan bernama Hariz. Hariz sanggup 'membeli' Izzah dengan harga yang mahal dari tauke kelab itu dan mahu membawa dia keluar dari neraka jahanam itu.

Atas permintaan Izzah, akhirnya Hariz berkahwin dengan Izzah, tetapi dengan syarat semuanya mesti dirahsiakan.

Kehadiran Mila Amylia, anak Tan Sri Rashdan, model dan pelakon terkenal akhirnya menggugat kebahagiaan Izzah dan Hariz. Apakah mereka bermadu?

Filem arahan Osman Ali ini menampilkan pelakon kacak Aaron Aziz sebagai Hariz manakala, Lisa Surihani (Mila). Turut berlakon Maya Karin dan Umie Aida.

3.       Dengan ini, saya harap, pemohonan dan jemputan saya di terima oleh pihak tuan. Segala kasih sayang amatla di hargai.

“Salam 1 Malaysia”
“Suami di dahulukan, keluarga diutamakan”

Yang Benar,
Zahidah shaharom
Zahidah Shaharom

Nilah hasilnya. Akhirnya permintaan dikabulkan, tapi yang bestnya, en.pakwe boleh kira berape speaker yang ada, berapa lampu yang ada, ventilation Fan ade berapa, dan yang bestnya, Berape org yang menagis pn dia kira. memang jadi CERITA MELAYU YANG TERAKHIRlah sy tgk kat pawagam. layan kat ASTRO FIRST lagi best, bayar RM15.00 je, layan sampai lebam. 


apa-apa pun, bagi siapa yg takde keje, nak mencuba, boleh je.. :)

- DIA Kekasihku -

سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Tuhanku..
ketika hati ini  menangis, hanya Engkau sahaja yang tahu

Tuhanku..
Ketika mereka meninggalkan aku sendiri.
Ketika dunia tiada simpati, Kau tetap mendengar rintihanku.
PadaMu tempatku menagih kasih.
Ketenangan ku rasa mendekatiMu.
Syahdu malam tak terasa sunyi

Tuhanku..
Ketika aku dalam kepayahan, dalam kesendirian dihimpit cubaan.
Kau beri aku kesabaran, pengalaman mengajar erti kematangan.
Lantas Kau membuka pintu hatiku, untuk memberi kemaafan.
Pada mereka yang pernah melupakanku

Tuhanku..
Ketika aku buntu.
Kau berikan aku kekuatan, kau tunjukkan aku jalan.
Kau tak biarkan aku sendirian

Tuhanku..
Yang Maha Pengasih, Rahmatmu tak terkira.
Syukurku melangit pun tak tercapai.
Sungguh aku merasa berdosa kerana dulu sering lalai.
Semoga penyesalanku Kau terima.

Terima Kasih Allah kerana sesalu mendengar rintihanku..



- Macam - Macam Perangai -

سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Setiap antara kita mesti pernah melalui situasi begini kan : 

Bila kita jadi jahat, ORANG BENCI
Bila jadi baik, ORANG MELUAT
Bila kita ikut suruhan agama, ada orang kata kita BERLAGAK ALIM
Bila kita langgar suruhan agama, ada orang kata "ASTAGHFIRULLAH.. APA LAH NAK JADI.. NAK KIAMAT KOT?"
Bila kita ikut peraturan, ada orang kata kita SKEMA
Bila kita langgar peraturan, ada orang kata kita ni macam TAKDE MASA DEPAN
Bila kita tegur dengan baik, ada orang kata kita ni BAJET BAGUS
Bila kita tegur dengan kasar, ada orang kata kita ni KURANG AJAR
Bila kita pakai sopan-sopan, ada orang kata kita ni 'KAMPONG GILERR'
Bila kita pakai 'dedah sana-sini' ada orang kata kita ni TAKDE HARGA DIRI sebab tayang free
Bila kita bagi nasihat, ada orang kata "JANGAN SIBUK JAGA TEPI KAIN ORANG, BOLEH?!"
Bila kita sindir-menyindir, ada orang kata "TAK RETI BAGI NASIHAT LEKLOK?"
Bila kita tolong buat kerja, ada orang kata "YANG SEBOK SANGAT NAK TOLONG BUAT KEJE ORANG LAIN NI WATPE!?"
Bila kita tak tolong apa-apa, ada orang kata "APSAL PEMALAS SANGAT NI? NAK TOLONG PON SUSAH?"

Dan sebenarnya ramai orang lain tak berpuas hati dengan diri kita. Apa yang kita buat semua salah. Semuanya tak betul di mata mereka. Kalau buat salah sudah tentunya salah, tetapi jika buat baik pun masih ada yang mengata. 

Keputusan yang kita ambil, langkah yang kita mula. perkara pertama yang perlu kita fikirkan ialah pandangan ALLAH SWT terhadap kita, bukan pandangan manusia yang diciptakan oleh ALLAH SWT. dan kita takkan boleh tutup mulut orang sampai dia mati..^^,

 Seimbangkan dunia dan akhirat, terima setiap insan di muka bumi Allah ini, sama dengan kita dan jgn ada perbezaan, jgn membuat perbezaan antara kita. Semoga hidup kita di rahmati dan dilindungi Allah :)


15 June 2012

- Farewell Mazliani Muslim -

سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

'Perpisahan bukan mengajar kita lemah, malah membangkitkan semangat', itulah ungkapan yang selalu kita dengar bila seseorg itu meninggalkan kita, bukan sahaja kekasih, malah sahabat. Ye, itulah yang sy alami, walaupn belum cukup setahun kami kenal, tetapi kami sgt rapat, sgala masalah, susah dan senang di kongsi bersama. Namun takdir telah tertulis, dia dpt peluang yang lebih baik, rezeki rg kawin tu. Tahniah maz dan semoga berjaya dunia dan akhrat. Terima kasih sbb menjadi kawan yang terbaik untuk ida, semoga hubungan persahabatan kita kekal hingga akhir hayat. Amin


* Kami berempat*


*food Arrangement by me *



*cik ida dan cin maz*


- Amc3 team-


-Again-


Nota tangan : untuk cik Mazliani binti Mohd Muslim, sy amat merindui anda.. keep in touch :')




#5






12 June 2012

- Selamat Hari Lahir -

سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

12 Mei 2012 yang lepas, memang yang dah byk hari lepas, genap lah usia ku yg ke 24thn.. Alhamdulilah, Allah masih memberi peluang ku untuk bernafas, untuk meneruskan hari-hari seterusnya, mengharungi dugaan hidup. Alhamdulilah.. Tahun ni memang agak istimewa juga sebab bergelar tunang. J

Hadiah yang paling berharga sy dapat untuk hari jadi tahun ni, ialah airmata sy keluar xberhenti. Ada ke pagi-pagi birthday nak gaduh. Memang tak patut betul incik tunang ni. Tapi xpe, terima kasih sayang, bkn senang nak menagis masa hari lahir..

First event kami ke Majlis perkahwinan Dasrul dan Ekin kat Serendah, Rawang. Cite sikit pasal dorg ni, sy knl dorg msa keje sbg Data entry kat ZPMC, TPM. Dorg ni memang bercinta satu opis, Alhamdulilah, berkekalan hingga jinjang pelamin, dan semoga kekal hingga akhir hayat. Masa majlis ni memang sangat seronok sbb jumpe, abg berg,  kak pijut, kak saleha, abg am, abg J, amer dan pasangan, hafiz dan pasangan. Sangat lama tak jumpe. Insya Allah, kita jumpe lagi ye.. Tak sempat ambik gambar pengantin pun. Jadi, copy gambar yg ade kat FB pengantin je la.. Anyway, tahniah dasrul dan ekin, semoga bahagia ke akhir hayat.



- Tahniah Dasrul + Ekin -



- Uncle Apis + Nafis - 


Second event kami berjalan-jalan ke space U8, TTDI Jaya, Shah Alam, panjang bebenor namanya. Kat sini, kiteorg saje test MBO cinema kat cini, best ke tak. Maklumla masing-masing kaki wayang. So, Jalan-jalan cari pawagam la. HIkhik.. Nak cite sikit pasal Space U8 ni, dia mmg best, sangat besar dan memang best la. Susah nak di luahkan dgn kata-kata. Tapi mmg terlupe tgk wayang cite ape. Tanya incik tunang pn, dia lupe, maklumla dah tua :p


- Bajet poyo jek -

Third event, incik tunang bawa gi giant shah alam, dia hadiahkan sebentuk cincin. Wah, terharunya. Incik tunang beli tu sebab untuk buat pakai g keje, sebab g keje xleh pkai cincin tunang. Maklumla tunang dia ni lasak orgnya, kang tercabut batu permata tengah-tengah tu. Menagis tak belagu jadinya.


Hari seterusnya, incik tunang belanje dinner. Asalnya nak mkn Kenny rogers kat mines, tapi ayam da abis. Isk isk, ayam pn boleh abis. ( padahal masa tu dah pukul 9 mlm) mau ayam xabis? So kami decide nak mkn nandos.. Nandos pn sama, ayam habis. Jadi dengan rasa sedihnya, kami cube try test kat Jusco Cheras selatan, yang padahal memang dekat dgn rumah, (saje gatal nak gi jauh). Alhamdulilah, dah rezeki, ayam ade lagi. Dengan happynyer kami mengorder. Dan seperti biasa kami jugak customer terakhir. Hehehehe.. rezeki terakhir ni selalunya berkat.



- Muka jejaka tu happy, mcm sambut hari lahir dia jek -

Buat incik tunang yang tersayang, terima kasih sebab sabar melayan karenah sy, (eh, sy pn layan karenah awk juga). Terima kasih kerana menjadi sahabat yang terbaik buat sy, musuh terhandal dlm hidup saya dan kekasih hati sepanjang hidup sy dan sy doakan semoga awk menjadi imam untuk sy dan anak-anak untuk masa akan datang. ^______^


Nota Tangan : Next year, nak hadiah yg best lagi yek.. :) 
glitter-graphics.com



- BiLa MaSa TerLuanG -


سْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Masa itu emas, kadang-kadang susah kita nak luangkan masa bersama org yang kita cinta, iaitu ahli keluarga kita.. alhamdulilah, 19 mei 2012 yang lepas, sy dan incik tuning berkesempatan membawa 2 kekaksih hati kami berjalan-jalan. Puas adik-adik kami tu memujuk utk keluarga bersama.. Alhamdulilah, hari tu berpeluang kami untuk membawa mereka berjalan-jalan ke mana saja.. Maklumla bdk-bdk xkeluar rumah. 



Debab + Abg Apis = sama gemok :p


- CINTA HATI KAMI -


First sekali, kiteorg tgk wayang kat mines. Jannah a.k.a debab nak tgk cite Dark shadow.. layan gak la, tapi bg sy, mmg agak menakutkan kot, byk sgt unsur terkejut.. Pastu, dorg nak gi jalan-jalan kat Putrajaya.. So kiteorg decided solat asar kat masjid putrajaya dan terus gi Alamanda.. Kami solat Maghrib kat sana.



Kakak + Abang nak bergambar jugak :p

Melayan request 2 bdk kecik, iaitu Debab dan Gebot a.k.a Fatimah, kiteorg dinner kat QThai Steamboat. Memang sangat terbaik dan best. Qthai ni byk cawangan, tapi sy pergi kat cawangan yg sangat dekat dgn rumah, kat Taman Minang. Harga mmg agak berpatutat, Rm 22++ seorg makan sampai lebam. Kanak-Kanak pula di kira ikut ketinggian. Yang penting Halal. Q Thai ni byk cawangan lain jugak, yang penah sy makan kat taman Dagang. Yang tu kita story nanti yek.


Debab + kak Ida = Same comel jek :)

So, masing-masing da kebulur, memang kami melantak sampai semua rasa terdampar mcm dugong. Hahaha.. dan yang bestnya, kami gak la customer terakhir. Nampak sangat restoran tu da nak tutup sbb staff dorg smua da siap duduk goyang kaki jek..




Nota Tangan : Hargai masa bersama insan yang anda cintai kerana masa itu tak akan kembali lg jika kita tidak menghargai sepenuhnya ^_____^